657

برای تفکیک باید به کجا مراجعه کنیم؟ مرجع رسیدگی به افراز کجاست؟ تفکیک در حقوق به چه معناست؟ در خصوص چه مالی کاربرد داره؟

 
برای تفکیک باید به کجا مراجعه کنیم؟
اداره ثبت

مرجع رسیدگی به افراز کجاست؟
افراز هم در اداره ثبت و هم در دادگاه .

تفکیک در حقوق به چه معناست؟ در خصوص چه مالی کاربرد داره؟
تقسیم مال غیر منقول به قطعات کوچکتر

اینجانب مالک  سندرسمی نسبت به سهم خود از یک ملک مشاع میباشم. چون این ملک به من وسایر وراث که خواهر وبرادر اینجانب میباشند به ارث رسیده وهریک سند مشاع خود را دارند ومن و دو نفر از وراث قصد فروش کل ملک را داریم ولی سایر وراث به علت اختلاف خانوادگی و لجبازی حاضر به فروش نیستند و قبول نمکنند در نتیجه ما نیز سهم خود را نمی توانیم بفروشیم چون خریدار تمام ملک را می خواهد آیا راهی وجود دارد که سایر ورثه را وادار به فروش کنیم؟
دادخواست افراز ملک مشاع را به استناد اسناد خود بدهید ودر صورتیکه قابل افراز نباشد درخواست فروش آن را از دادگاه بخواهید .

اصولا مساحت هر ملک تجاری یا مسکونی  چند متر مربع باید باشد تا قابلیت افراز داشته باشد؟ ما 10نفر ورثه هستیم که یک مغازه 35 متری بین ما مشاع است؟
بستگی به این مطلب دارد که با افراز ملک دچار افت قیمت فاحش نشود همینطور بتوان آن را به تعداد مساوی از نظر ارزش تقسیم نمود.

وقتی سند آپارتمان بدهند بنام مالک اصلی می دهند و او باید تفکیک کنه وبه نام ما سند بزنه آیامی تواند به  ما  سند ندهد؟
باید یک وکالت کلی باشه که در آن پلاک ثبتی زمین و مراجعه به شهرداری و مراجعه به ادارات ثبت و انتقال سند به نام شما و کلیه ادارات مربوطه قید شده باشد،(وکیل ملکی)  شما وکیل تام الختیار هستید و این اختیارات را دارید و می توانید مستقیما به نام خود سند بزنید در صورت نیاز و ساکن بودن در تهران من میتوانم دفترخانه ای به شما معرفی کنم تا در آنجا وکالتنامه ها را تنظیم کنید.

میخواستم بدونم هزینه تفکیک چقدره؟
هزینه تفکیک املاک نسبت به مبلغ معامله از هر ده هزار ریال پانصد ریال دریافت خواهد شد .

تفکیک اعیان توسط چه کسی صورت می گیرد؟
تفکیک اعیان توسط اداره ثبت یا با استناد به گواهی پایان کار ساختمان صورت می گیرد.

تفکیک عرصه چه مراحلی داره؟
این اقدام باتقاضای مالک یا وکیل قانونی او شروع می شود به این ترتیب که مالک یا وکیل قانونی او از شهرداری تقاضای نقشه تفکیک پلاک را می کند شهرداری پس از اخذ مدارک لازم با توجه به مقررات وضوابط شهرداری نقشه مصوبه ( موضوع ماده 101 قانون شهرداری ها ) را به متقاضی تسلیم ونسخه از آن را جهت تطبیق با ضوابط ومقررات ثبت وتنظیم صورتمجلس به اداره ثبت ارسال می دارد.

میخواستم تفاوت تفکیک عرصه و تفکیک اعیان و بدونم؟
در تفکیک عرصه ، ملک به دو یا چند قطعه تقسیم می شود به طوری که قطعات هیچ گونه ارتباط فیزیکی و حقوقی با هم ندارند و هر یک به صورت قطعه ای مستقل تعریف خواهند شد.
ولی در تفکیک آپارتمانی هر چند قطعات مفروز شده از پلاک دارای مساحت وحدود اربعه مشخص می باشد ولی ارتباط فیزیکی قطعات با همدیگر کاملاً قطع نخواهد شد(وکیل ملکی) و به دلیل ارتباط فیزیکی واحدهای مورد تفکیک آثار حقوقی مشترک آنها تحت عنوان مشاعات ومشترکات به وجود نخواهد امد و ظهور این آثار حقوقی مشترک است که توجه قانون گذار به اهمیت آن جلب شده و قانون تملک آپارتمان ها وآئین نامه اجرایی آن تدوین گردیده است .

در تفکیک وجود حالت اشاعه ضرورت داره؟
در تفکیک وجود حالت اشاعه ضرورت ندارد و ملک با داشتن مالک واحد قابل تفکیک است .

در افراز وجود حالت اشاعه ضرورت داره؟
در افراز باید حالت اشاعه; یعنی مالکیت بیش از یک نفر باشد.

تفکیک بارضایت و در حالت تفاهم مالکان مشاع است یا عدم تفاهم و رضایت؟
تفکیک بارضایت و در حالت تفاهم مالکان مشاع است .

افراز بارضایت و در حالت تفاهم مالکان مشاع است یا عدم تفاهم و رضایت؟
افراز عدم تفاهم و رضایت و وجود اختلاف نسبت به حصه یکدیگر و قصد، قطع حالت اشتراک است.

در تفکیک توجه به مقدار سهم مالکان در کل ۶ دانگ الزامی ست؟
در تفکیک توجهی به مقدار سهم مالکان در کل ۶ دانگ لزومی ندارد و بعد از تفکیک به هنگام تنظیم تقسیم نامه رعایت حقوق و سهم هر یک از مالکان مشاع مطرح می شود که با توافق نسبت به کسری و زیادت یا صلح و هبه رفتار خواهد شد .

در افراز توجه به مقدار سهم مالکان در کل ۶ دانگ الزامی ست؟
در افراز رعایت و توجه به سهم معادل حصه هر یک از مالکان مشاعی ضروری بوده و اگر این رعایت در ملک به عللی با توجه به تصرف شرکا و به وضعیت دیگر مقدور نباشد، باید تعدیل صورت گیرد و مقدار اضافی ملک، که در سهم شریک قرار می گیرد، بهای آن تقویم و در صورتمجلس افراز قید شود.

تفکیک فقط تقسیم ملک یا تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی؟
تفکیک فقط تقسیم ملک است. حالت اشاعه در تفکیک ضرورت نیست و مالک می تواند ملک خود را با رعایت مقررات حاکم بر تفکیک (ضوابط و مقررات شهرداری) به هر ترتیبی که می خواهد تفکیک کند.

افراز فقط تقسیم ملک یا تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی؟
افراز تقسیم ملک توام با تعیین سهام مالکان مشاعی است و قطعات افرازی به نسبت سهم مالک مشاع به آنان اختصاص می یابد. به همین دلیل حالت اشاعه در افراز ضرورت دارد .

سن مالک دخالتی در تفکیک داره؟
سن مالک یا مالکان دخالتی در امر تفکیک ندارد; اما به صراحت ماده ۳۱۳ قانون امور حسبی اگر میان مالکان، محجور یا غایب باشد، تقسیم با دادگاه خواهد بود.

تنظیم تقسیم نامه پس از تفکیک میان مالکان مشاعی ضروری؟
تنظیم تقسیم نامه پس از تفکیک میان مالکان مشاعی برای استیلا بر سهم مفروزی ضروری است و چنانچه مالکان مشاع بعد از تفکیک برای تنظیم تقسیم نامه میان خود توافق نداشته باشند یا قطعات تفکیکی را متفقا انتقال ندهند،(وکیل ملکی)  تفکیک اقدامی بی حاصل و کان لم یکن تلقی شده و دراین شرایط با وجود صورتمجلس تفکیکی شرکا به ناچار باید تقاضای افراز کنند (افراز به دلیل عدم توافق مالکان برای تنظیم تقسیمنامه.

میخواستم بدونم شرکا میتونن در حین افراز و تفکیک اعتراض کنن؟
درصورت اعتراض به تفکیک از طرف یکی از شرکا ادامه عملیات متوقف می شود و با رضایت معترض می توان ادامه اقدام را انجام داد; ولی اعتراض به افراز درحین اقدام از شرکای دیگر پذیرفته نیست و پس از اتمام می توانند اعتراض کنند و رسیدگی به اعتراض نسبت به افراز ملک در صلاحیت مراجع قضایی است.

در افراز رای صادر میشود یا صورت جلسه تفکیکی؟
رای صادر می شود .

در تفکیک رای صادر میشود یا صورت جلسه تفکیکی؟
صورت جلسه تفکیکی

در افراز اجبار حاکم است یا مسامحه؟
اجبار

در تفکیک اجبار حاکم است یا مسامحه؟
مسامحه

در تفکیک سهم افراد چگونه است؟در افراز چط.ور؟
در تفکیک سهم تمامی افراد جدا و ملک از حالت مشاع خارج می شود یا اگر مالک یک نفر باشد، ملک به قطعات کوچک تر تقسیم می گردد; اما در افراز فقط سهم خواهان جدا می شود و بقیه ملک مشاع باقی می ماند.

اعتراض به تفکیک کجا رسیدگی میشه؟
در صورتی که بر تفکیک اعتراض شود، موضوع اعتراض در اداره ثبت رسیدگی می شود.

اعتراض به افراز کجا رسیدگی میشه؟
اگر بر افراز اعتراض گردد، پرونده جهت بررسی به دادگاه ارسال می شود.

اگر سند 6 دانگ یک ملک در بین 4 نفر به قرار نفری 1/5 دانگ تقسیم گردیده باشد آنگاه اگر 3 نفر از 4 نفر مذکور قصد فروش ملک فوق الذکر را داشته باشند اما نفر چهارم با امر فروش مخالفت ورزد (و از آنجائیکه یحتمل، هیچ فردی حاضر به خرید 4/5 دانگ از 6 دانگ یک ملک نمی باشد و همواره تمایل خریدار به در اختیار گرفتن 6 دانگ کامل می باشد) بنابراین در چنین موردی چه راه کاری می توان اتخاذ ورزید؟
برای انتقال املاک مشاء نیاز به اذن همه شرکاست در غیر این صورت می توانید از دادگاه درخواست افراز یا فروش آن را کنید