441

با قانون بیمه شخص ثالث،هیچ راننده‌ای نباید بازداشت شود

رییس سازمان زندان‌ها گفت: یکی از جرائمی که می‌توان افراد را روانه زندان نکرد، جرائم غیرعمد به‌ ویژه جرائم در حوزه رانندگی است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسماعیلی در جلسه شورای قضایی استان گیلان با اشاره به نزدیکی سالگرد عروج ملکوتی امام راحل و گرامیداشت یاد و خاطره آن امام (ره ) و با تشکر از گزارش نویدبخش رییس دادگستری استان از وضعیت قضایی در زمینه بهبود نرخ رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش پرونده و افزایش پرونده‌های مختومه، آن را حاصل توفیقات مجموعه دادگستری بیان کرد. این مقام قضایی بیان کرد:

از لحاظ جنبه عمومی جرم در تصادفات، متخلف باید مجازات شود، اما با قانون بیمه شخص ثالث هیچ راننده‌ای نباید بازداشت شود و باید از بیمه‌ها و صندوق خسارت‌های بدنی استفاده کرد.

وی گفت: با ارزیابی از اطاله دادرسی زندانیان، استان گیلان در زمره استان‌های موفق کشوری بوده است.

اسماعیلی با اشاره به وضعیت آماری محکومان و متهمان، گفت: در سطح کلان کشوری وضعیت زندانیان تحت قرار 26 درصد و محکوم 74 درصد است، در حالی که در استان گیلان وضعیت زندانیان تحت قرار 18 درصد و محکوم 82 درصد است و 8 درصد از میانگین معدل کشور پایین‌تر است که این بیانگر توفیقات عملکرد خوب استان در بخش بررسی پرونده‌های زندانیان است.

رییس سازمان زندان‌ها افزود: با بازدید اجمالی که از زندان‌های مرکزی رشت، رودبار، فومن و بازداشتگاه موقت رشت در استان داشتم زندانیانی که با قرار مدت بالا در زندان باشند، وجود نداشت و این نشان از همت بالای همکاران و تعامل خوب دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: سیاست کیفری قوه قضاییه درباره زندان و زندانی کردن این است که در ارتباطات با جرایم خشن، جرایم سازمان‌یافته و جرایم علیه آسایش عمومی شهروندان با سرعت و قاطعیت بیشتری رسیدگی شود و هیچ ابایی از مجازات کردن این افراد نداریم.

اسماعیلی با برشمردن جرائمی از قبیل قاچاق مواد مخدر، زورگیری، سرقت مسلحانه، تجاوز به نوامیس، خاطرنشان کرد: زندان جای نگهداری اشخاصی است که آزادی آن‌ها برای آسایش دیگر شهروندان مخاطره‌آمیز است و هنر زندان و زندانبان این است که این قبیل افراد را نگهداری و برای آن‌ها برنامه‌های اصلاحی و تربیتی داشته و در شخصیت آن‌ها تحول ایجاد کند تا بعد از اتمام دوران حبس اولا نگرانی از آزادی آن به‌ منظور ایجاد خطر برای شهروندان نداشته باشیم و ثانیا برای خودش و جامعه فرد مفیدی باشد.

وی گفت: هدف ما تنبیه و مجازات نسیت، بلکه اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه و آغوش خانواده است، تا زمانی که زندانی در زندان اصلاح شود باید با استفاده از ابزار قانونی از قبیل عفو، تخفیف مجازات، مجازات‌های جایگزین حبس و ... زمینه آزادی آن‌ها فراهم شود.

اسماعیلی در مورد جرایم سبک، گفت: سیاست قوه قضاییه این نیست که این افراد در زندان باشند، بلکه قانون اجازه داده و باید از مجازات‌های عملی جایگزین استفاده شود.